Британська благодійна організація 5rights, яка спеціалізується на захисті цифрових прав дітей, подала в офіс уповноваженого з питань інформації (ico) скаргу, звинувативши десятки великих технологічних компаній в тому, що вони систематично піддають дітей небезпеці в інтернеті і порушують недавно вступив в силу дитячий кодекс великобританії.

Джерело: ft.com

Автором поданої у відомство скарги стала баронеса бібан кідрон (beeban kidron), голова 5rights і член палати лордів — саме баронеса спочатку запропонувала затвердити кодекс. Благодійна організація провела власне розслідування і висунула звинувачення на адресу десятків сервісів, включаючи популярні, такі як tiktok, snap, twitter і instagram, а також менш відомі платформи omegle, monkey і kik.

У документі говориться, що випущені даними платформами мобільні додатки включають недобросовісні дизайнерські рішення і стимули, що спонукають дітей ділитися своїм місцем розташування і на основі даної функції отримувати персоналізовану рекламу. На даних платформах, на думку авторів дослідження, публікуються потенційно небезпечні матеріали, в тому числі про розлади харчової поведінки, членоушкодження і самогубства. Програми недостатньо ретельно перевіряють вік користувачів, перш ніж надавати їм доступ до невідповідних рейтингу функцій, таким як відеочати з незнайомцями. Крім того, ігрові додатки викриті в масовому обміні даними з третіми сторонами: від рекламних компаній на кшталт google до сервісів доставки їжі на кшталт grubhub і uber, а також соціальних платформ від pinterest до facebook.

Британський кодекс відповідності віку (або дитячий кодекс) набув чинності на початку вересня після закінчення пільгового року для компаній, які повинні були провести відповідні приготування. За деякими оцінками, він вважається новаторським. Порушення кодексу тягнуть за собою ті ж наслідки, що і порушення європейського загального регламенту захисту персональних даних (gdpr) — включаючи штраф у розмірі до 4% від світового обороту компанії-порушника. Члени сенату і конгресу сша закликали американських техногігантів в добровільному порядку підкоритися вимогам документа стосовно американських дітей. В результаті найбільші соціальні платформи, включаючи youtube, instagram і tiktok, внесли деякі зміни в свої сервіси, проте безліч проблем ще залишилося. У скарзі детально описані передбачувані порушення на 102 платформах, що свідчить про їх системний характер.

Джерело: ft.com

З метою дослідження автори проекту зареєстрували пристрої під управлінням android і ios як належать дітям у віці 8, 13 і 15 років. Вони змогли завантажити з магазину apple 16 додатків для знайомств, включаючи tinder, happn, find me a freak, bumble та інші з віковим рейтингом від 18 років, використовуючи обліковий запис icloud, зареєстровану на 15-річного підлітка — достатньо було натиснути кнопку «ok», щоб підтвердити, що користувач досяг необхідного віку. Десятки додатків, таких як omegle, дозволяють користувачам спілкуватися з незнайомими людьми у форматі тексту або відео. Ці програми запитують дату народження для підтвердження віку від 13 років, і якщо користувачеві менше 18 років, то потрібна згода батька. При цьому не існує механізму, що підтверджує, що батько дійсно дав свою згоду. Один з підлітків розповів авторам дослідження, що в дитинстві він багато часу проводив в omegle і стикався на платформі з контентом інтимного характеру, часто спілкуючись з дорослими.

Виявилося також, що алгоритми рекомендацій містять шкідливий матеріал або ставлять під загрозу безпеку дітей, наприклад, пропонуючи їм в друзі незнайомих дорослих людей. Пошук в twitter дозволяє легко знаходити інформацію по таким небезпечним запитам, як, наприклад, «членоушкодження». Неповнолітні користувачі мають вільний доступ до результатів пошуку за такими запитами, а також пов’язаних з ними хештегів. У цих результатах присутні неприпустимі для перегляду неповнолітніми зображення і навіть інструкції, що не тільки заборонено британським законодавством, а й суперечить власним правилам платформи.

Нарешті, згідно з результатами розслідування 5rights, додаток для відеочату monkey використовує меми на спливаючих вікнах, спонукаючи користувачів відкривати доступ до місця розташування, яке потім використовується для пошуку користувачів в тому ж районі — включаючи незнайомих дорослих. Snapchat робить акаунти користувачів до 16 років закритими за замовчуванням для функції snap maps, однак, впевнені автори дослідження, підштовхує користувачів до того, щоб їх місце розташування можна було використовувати для таргетованої реклами.