Ім’я тіма шафера в ігровій індустрії легендарне-послужний список дизайнера включає безліч культових і класичних квестів, пригод і платформерів. Grim fandango, серія monkey island, full throttle, psychonauts, brutal legend – промахувався шафер дуже рідко. Проте справи у його студії останні десять років йдуть не так добре. Double fine регулярно випускає цікаві проекти в різних жанрах, поєднуючи з комерційними підприємствами (рімейки, мобільні ігри), але по-справжньому потужного і класичного проекту ми не бачили з 2009 року. А надії на вихід сиквела psychonauts були зовсім туманні, але туман має звичай розсіюватися, і на минулому е3 була анонсована дата релізу psychonauts 2 – 25 серпня 2021 року за підтримки microsoft і xbox game pass.

Оригінальна psychonauts з релізу заробила позитивну пресу і любов фанатів, миттєво набувши статусу культової класики. Psychonauts поєднувала відмінний геймплей, по-справжньому унікальний сеттинг, хороший гумор і неймовірний візуальний дизайн. Тільки фінансово у гри не вийшло вистрілити, чому надії на сиквел були невеликі, і якби краудфандінг не допоміг тіму шаферу повернутися до незавершеної історії разпутіна, то ми б навряд чи її отримали – особливо після balan wonderworld.

Psychonauts 2 починається з короткого переказу подій першої частини і недавнього пріквела psychonauts in the rhombus of ruin, розробленого для vr. Переживати, однак, не варто – double fine дуже зрозуміло пояснюють, хто є хто, навіщо і чому – ніяких конфузій не залишається. Сиквел є прямим продовженням історії і стартує рівно там, де закінчився приквел, відправляючи гравця в саме пекло подій. Граємо ми за разпутіна-дитини з пси-здібностями, завербованого шпигунською організацією психонавти. Разом з психонавтами разу належить розкрити таємну змову і врятувати світ – все як годиться вибуховому шпигунському блокбастеру. Історія наповнена традиційними для шпигунського жанру поворотами сюжету, якісним гумором, численними відсиланнями до кіно і абсолютно божевільними локаціями.

Психонавти наділені особливими пси-здібностями, що дозволяють контролювати різні фізичні стани-заморожування, підпалювання, телекінез і т.д. Але не всі пригоди відбуваються в реальному світі – психонавти мають здатність проникати в свідомість людей в пошуках інформації, маніпуляції думками і допиту. Таким чином гра ділиться на дві частини: пригоди в реальному світі, де все більш-менш підпорядковується раціональним правилам, і пригоди в чертогах розуму, де розробники широко і різноманітно реалізують свою фантазію.

Візуальна і музична презентація psychonauts 2 вище всяких похвал. Якщо були якісь сумніви, що після тривалої розробки гра могла графічно або морально застаріти – забудьте. Барвиста і яскрава графіка, хороша продуктивність, приголомшливий візуальний дизайн і багатство на деталі – psychonauts 2 важко відрізнити від дорогих сучасних ігор. До лиску нового ratchet and clank з моментальними завантаженнями і плавними переходами не дотягнули – кат-сцени очевидно переривають дію, та й завантажувальні екрани є, але вони майже не шкодять ігровому досвіду і плавному переходу між локаціями, кат-сценами і геймплеєм.

Описати світ psychonauts 2 словами дуже складно – фантазії у авторів просто о-го-го і вони її реалізували на повну. Дизайн реального світу виконаний в класичному стилі sci-fi, проте локації, куди відправляються психонавти за своїми місіями сяють фарбами, химерними елементами дизайну і сміливими графічними рішеннями. Дуже не хочеться спойлерити і залишити всі краси для дослідження гравцям, але тільки подивіться на це казино в стилі величезного восьминога!

Ну а чертоги розуму – це просто атас. Мозок дантиста усіяний лякаючими елементами порожнини рота, що стирчать зі стін зубами та іншими ужастиками, а мозок ігромана-приміщеннями з покерними столами, рулеткою і букмекерським куточком зі ставками на скачки, тільки замість людей і декорацій виступають внутрішні органи і медичні приналежності, тому що цей ігроман колись був лікарем. Double fine змішують декорації зовнішнього світу з різноманітними психологічними проблемами, народжуючи шалено красивий і оригінальний світ.

Супроводжується це все бомбастичним саундтреком: джазом, камерною музикою, панк-роком, електронною музикою – всім, що підходить обставинам. Гра залишає трохи простору для дослідження і пошуку секретів в сюжетних місіях, але напрямок руху здебільшого лінійне і подається у вигляді блокбастера. Гра швидко нарощує темп і підштовхує гравця летіти вперед через краси світу під заводну музику, але якщо зупинитися, очі почнуть чіплятися за цікаві і забавні деталі, жарти і візуальні гаги. Гра не змушує грати певним чином, часто пропонуючи кілька маршрутів і шляхів вирішення проблеми.

Psychonauts 2-ігор дитяча і доступна. У тому плані, що і дитина отримає задоволення від історії, гумору і геймплея. І замість “сюжетної” складності, що перетворює гравця в термінатора і спрощує весь геймплей до “press x to win”, psychonauts 2 за допомогою дизайнерських рішень робить гру доступною навіть для п’ятирічної дитини. Всі завдання озвучуються головним героєм, який повторює, що потрібно зробити і яка стоїть мета. Будеш тупити занадто довго-він почне натякати на вирішення проблеми, а через пару хвилин запропонує відповідь. Замість чітерних ігрових механік, psychonauts 2 підштовхує гравця самому вирішувати проблеми і проходити гру своїми руками. Помер кілька разів в секції автоскроллера-підказка, як її пройти. Не виходить застрибнути кудись-ось, будь ласка, обхідний шлях для інвалідів.

Основні ігрові механіки являють собою гібрид аркадного екшену з 3d платформером. Обидва напрямки реалізовані на тверду четвірку. У бою раз використовує кілька активних здібностей, які виявляються по-різному ефективні проти різних типів ворогів. І мова не про резистах і слабкостях, а типах ворогів: одних зручніше вбивати з пси-бластера, інших – на кулаках, а третіх – підпалювати. Різноманітність таким чином підтримується, але хотілося б бачити більш цікаву систему комбоатак.

Тривимірний платформінг вийшов зручним і чесним: з хітбоксами платформ все добре, камера і управління реалізовані зрозуміло, що дозволяє майже не промахуватися під час стрибків. Швидкість гри не найвища і надскладних секцій майже немає – баттхерта гра не викликає, проте реалізація деяких механік далека від ідеалу. Як приклад, стрибок від стіни доступний тільки після здійснення подвійного стрибка, та й камера починає в цих епізодах чудити, що сприяє неправильному вибору напрямку під час відскоку від стіни. З рейками і гірками теж промахнулися: часто перелітаєш коректну точку приземлення через занадто високі швидкості-звичка стрибати в самий останній момент веде до численних смертей і перегравань.

За межами сюжетних місій теж багато цікавого. Psychonauts 2 пропонує кілька відкритих рівнів для дослідження в будь-якому напрямку і виконання побічних місій. Якість цих елементів знаходиться на такому ж високому рівні, як і сюжетні місії – в одних ми розвиваємо відносини з членами команди психонавтів, в інших допомагаємо членами сім’ї, а в третіх – досліджуємо чарівний і цікавий світ гри. Дизайн відкритих рівнів теж сприяє двом стилям гри-повільному і швидкісному. Можна летіти навпростець до головної мети, а можна зупинитися і вивчити околиці, підслухати особисті розмови нпц або знайти парочку скринь з місцевою валютою. Набридло досліджувати-полетіли вперед на всіх парах.

З боку прогресії представлено кілька напрямків розвитку: прокачування здібностей, створення особливих модифікаторів здібностей через поєднання значків, покупка різних квілок і розширень інвентарю. Здібностей у рази більше, ніж слотів швидкого доступу – їх потрібно міняти і адаптувати під ситуацію, а з проходженням гри кількість цікавих пси-здібностей продовжує збільшуватися, відкриваючи нові геймплейні механіки, які завдяки грамотному дизайну місій вдається реалізувати на повну котушку. Але найважливіше, що вдається psychonauts 2 – розподілити предмети прокачування грамотним чином як по сюжетним, так і побічним місіям. Не потрібно бігти через всю карту заради + 1 очка здібностей – велика частина зустрічається по шляху виконання основних завдань і на їх збір йде не більше хвилини-двох. Повторне проходження місій і скрупульозний пошук секретів підносять додаткові нагороди, але і під час казуального проходження основного сюжету гравець зможе відчути весь спектр здібностей і елементів прокачування.

Не все у psychonauts 2 вийшло ідеально, дратівливі елементи теж присутні. По-перше,Численні кат-сцени-всі вони являють собою зрежисовані ролики, які постійно переривають геймплей. Кат-сцен ну дуже багато. Так, їх використання доречно, вони веселі і смішні, але від половини можна було б просто позбутися, піднісши відмінним чином, не перериваючи геймплей на відеоролик. Бойова система компетентна, але не вистачає різноманітності фізичних атак, та й уворот реалізований дуже дивно. Невразливість він починає давати тільки під час самого польоту, він не перериває інші анімації і його активація займає багато часу. Через що бої відчуваються дуже обірвано – часто не виходить нанести повну комбінацію з трьох ударів і відскочити – вороги встигають контратакувати.

Систему апгрейдів можна було б зробити краще, як і весь інтерфейс меню: карта локації красиво стилізована, але при цьому функціонально марна. Технічно гра вийшла крива:підтримки відмінних від 16: 9 форматів екрану немає, розпакування шейдерів займає майже 10 хвилин, деякі скрипти викликають моментальний статтер, а переходи між кат-сценами і геймплеєм дуже грубі і різкі, що супроводжуються статером. Благо з управлінням все в порядку-грати зручно як на клавіатурі і миші, так і на геймпаді.

Завдяки серіям ігор call of duty, проектам ubisoft та інших гігантів індустрії у гравців сформувалася ідея, що блокбастер = бездушний і позбавлений оригінальності проект. Адже так воно і є з aaa-блокбастерами: банальний сюжет і дурний сценарій, заскриптована подорож, однакові атракціони з тиром, вибухами і “кінематографічними” секціями. І psychonauts 2 робить все те ж саме, тільки замість сотні менеджерів, продюсерів та інших паразитів, розробкою керували талановиті дизайнери, чому грати цікаво протягом всієї гри. Оригінальності в геймплеї, битвах з босами, сюжетних стежках і кінематографічних епізодах немає – досвідчені геймери бачили це жоден раз, але завдяки якісному виконанню геймплея в парі з оригінальною, барвистою і веселою презентацією дарують приголомшливий ігровий досвід, насолодитися яким зможуть і дорослі, і діти різного віку. Головне, щоб зубних лікарів не боялися.

мінуси:

9/10